Ve dnech 3.-13. března 2025 se dva žáci naší školy – Filip Jordán a Viktor Kubajura – zúčastnili krátkodobé vzdělávací mobility ve španělském městě Zaragoza, konkrétně na partnerské škole Colegio Sagrada Familia. Během deseti dnů měli jedinečnou příležitost zažít výuku v zahraničí, aktivně se zapojit do hodin a zdokonalit své jazykové i odborné dovednosti. Tato mobilita mohla proběhnout díky našeho zapojení se do Konsorcia MSK v oblasti školního vzdělávání, programu Erasmus+ (č. 2024-1-CZ01-KA121-SCH-000208941).
Cílem pobytu bylo nejen zlepšení jazykových kompetencí, zejména ve španělštině, ale i rozvoj digitálních dovedností, spolupráce a týmové práce a také posílení povědomí o tématech jako udržitelnost, podnikání, kulturní identita a diverzita.
Filip s Viktorem navštěvovali předměty 1. ročníku maturitního studia: španělský jazyk, anglický jazyk, matematiku, historii, biologii, tělesnou výchovu, ekonomii, fyziku a chemii, filozofii a základy společenských věd. Díky tomu si rozšířili obzory v různých oblastech a měli možnost porovnat styl výuky se systémem, na který jsou zvyklí doma. Učili se spolupracovat v mezinárodním prostředí a získávali cenné zkušenosti, které mohou uplatnit i ve svém dalším studiu a budoucí profesní dráze.
Ubytování bylo zajištěno přímo na kolejích školy, což studentům umožnilo být neustále v kontaktu s místním jazykem a kulturou. Tento jazykový ponor měl výrazný vliv na jejich schopnost dorozumět se, vnímat španělštinu přirozeněji a získat větší jistotu v komunikaci.
Kromě výuky byl program doplněn o kulturní a poznávací aktivity. Filip s Viktorem navštívili místní památky, poznali tradiční zvyky a kulturní specifika autonomní oblasti Aragón, seznámili se s každodenním životem španělských vrstevníků a navázali nová přátelství.
Jak své zapojení do mobility hodnotí Filip s Viktorem?
Filip:
Během deseti dnů jsem se nejen výrazně posunul v jazyce, ale taky jsem poznal spoustu nových přátel, španělskou kulturu, zvyky a způsoby tamního obyvatelstva. Erasmus mi nabídl opravdu mnoho a stal se zkušeností, ze které budu čerpat jistě ještě dlouhý čas.
Cítím ohromný posun ve své vlastní jistotě – strávit necelé dva týdny na druhé straně Evropy pouze s jedním kamarádem opravdu udělá své. Je pravda, že jsme měli téměř vše zajištěno předem, ovšem často jsem se setkával s věcmi předem nezařízenými – ať už to bylo objednání si kávy a churros v cizím jazyce či navazování vztahů se spolužáky a učiteli. Všechny tyto „malé“ činnosti přispěly k dohromady velkému posunu.
Již při cestě do Španělska jsem smýšlel proevropsky, avšak během mého pobytu bylo toto pouze podpořeno, dokonce jsem odjížděl i s pocitem výraznějšího vlastenectví. Měl jsem totiž tu čest představit naši bohatou moravskou kulturu svým španělským vrstevníkům. Také jsme kamarády naučili polku a Vysoký jalovec.
Zkušenost byla zábava a ke konci také smutek plynoucí z loučení, ale nadmíru si jí vážím a pevně věřím, že se na Erasmus dostanu na vysoké škole znova.
Viktor:
Když jsem se dozvěděl o možnosti participovat na této vzdělávací mobilitě, hned jsem věděl, že bych si velmi přál být součástí projektu. A mé přání bylo vyplněno.
V průběhu cesty, pobytu, výuky ve škole, kochání se místními památkami a skvosty, konverzování se španělskými spolužáky či hraní fotbalu jsem prožil mnoho neopakovatelných zážitků se spolužákem Filipem. Španělsko jsem navštívil již několikrát a ani tentokrát jsem nebyl zklamán tamější kulturou, jídlem, pamětihodnostmi, a zvláště pak laskavými španělskými občany, kteří byli vždy ochotní a nápomocní.
Studium na zdejším školním ústavu jsme s Filipem kvitovali hlavně proto, že výuka začínala příjemně krátce před devátou hodinou. Samozřejmě nám studium zpříjemňovali naši spolužáci, a nyní i dobří přátelé, dále pak učitelé a také třeba kuchařky v místní kantýně.
Každý den po škole jsme s Filipem, někdy také se spolužáky, poznávali přednosti Zaragozy. Spolužáci nás také přizvali na gastronomickou pouť městem.
Jsem velice vděčný oběma vyučujícím španělštiny – paní Romanowské, díky níž jsem právě do Zaragozy mohl zavítat, a zejména paní Číhalové, která vše bezproblémově zorganizovala a zařídila a která má zásadní podíl na tom, že je naše škola součástí vzdělávacího projektu Evropské unie Erasmus+, za což jí patří velký dík a uznání. Všem, kteří by o výjezdu do zahraničí uvažovali, jej mohu vřele doporučit.
Krátkodobá vzdělávací mobilita v Zaragoze byla inspirativní zkušeností, která Filipovi a Viktorovi přinesla nejen nové znalosti a dovednosti, ale také motivaci ke studiu, větší otevřenost k jiným kulturám a byla přínosem pro jejich osobní a profesní růst.
Mgr. Monika Číhalová