Beseda s pamětníkem
Studenti Dějepisného semináře se v pátek 6. září seznámili s osudem pamětníka Jiřího Bartečka v kině Luna, kde se zúčastnili besedy a poté projekce krátkého dokumentu.
Dějepis zprostředkovává žákům základní poznatky o vývoji a činnosti člověka a lidské společnosti v minulosti. Hlavním cílem tohoto předmětu je vytvořit historické vědomí jedince, jeho schopnost chápat historickou kontinuitu a nutnost předávání historických zkušeností. Důraz je kladen na poznávání jevů a dějů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj světa a lidské společnosti a promítají se do naší současnosti. Dějiny našeho národa a státu jsou vyučovány především v kontextu s dějinami Evropy, do výuky jsou však samozřejmě zařazeny i důležité události dějin světových. Obecné historické problémy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionu i dějin místních. Podstatou je rozvíjet u žáků takové časové a prostorové představy i empatie, které jim umožní proniknout k pochopení historických jevů a dějů. Žáci jsou vedeni k poznání, že znalost minulosti jim umožní snadnější orientaci v současném společenském dění, poznávají kulturně-historický odkaz národních dějin i dějin jiných národů. Svým charakterem je dějepis předmět vzdělávající žáky i v oblasti environmentální, v multikulturalitě, přispívá k jeho výchově jako demokratického občana, v osobnostní a sociální výchově, zprostředkovává mu základní zkušenosti v oblasti mediální. Žáci jsou vedeni k poznání, že historie není jen uzavřenou minulostí ani shlukem faktů a definitivních závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti. Významnou roli má rovněž při výchově k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Předmět dějepis je zařazen do všech ročníků nižšího stupně osmiletého gymnázia jako samostatný předmět s dotací 2 hodiny týdně, na vyšším stupni s dotací 2 hodiny týdně v kvintě a sextě, v septimě pak 3 hodiny. V septimě si mohou studenti volit Seminář k moderním dějinám a v oktávě pak Dějepisný seminář.
Studenti Dějepisného semináře se v pátek 6. září seznámili s osudem pamětníka Jiřího Bartečka v kině Luna, kde se zúčastnili besedy a poté projekce krátkého dokumentu.
Na konci května 2024 se obě kvinty vydaly do Archeoparku Chotěbuz, kde absolvovaly vzdělávací program Branou do minulosti.
Dne 16. 5. jsme navštívili Národní památník II. světové války v Hrabyni.
Středoškolská odborná činnost (SOČ) je prestižní soutěží s mnohaletou tradicí.
Exkurze do Osvětimi byla něco, na co nás připravovali už několik let, vzhledem k tomu, že to je v kalendáři septim na pravidelné bázi.
Dne 19. 2. 2024 přijel za septimány a studenty dějepisného semináře Ing. Lubomír Vejražka z Ústavu pro studium totalitních režimů.
18. ledna 2024 proběhlo na ZŠ Mitušova v Ostravě-Hrabůvce okresní kolo Dějepisné olympiády na téma „Každodenní život a kulturní kořeny českých zemí (Čechy, Morava, Slezsko).“
V závěru listopadu proběhlo, jako už každoročně, školní kolo Dějepisné olympiády, kterou zastřešuje již druhým rokem Univerzita Hradec Králové.
Naše cesta započala dne 20. 9. před kostelem sv. Ducha. Třídy 2. A a 2. B s paní asistentkou a profesorkami Fialovou a Skotnicovou se vydaly do Archeoparku v Chotěbuzi.
V pondělí 29. května se v časných ranních hodinách scházíme na parkovišti před kostelem svatého Ducha a něco málo po půl sedmé se vydáváme na poměrně dlouhou cestu do Osvětimi.
Dne 18. dubna jsem se zúčastnili regionální dějepisné exkurze, která nás provedla katedrálou Božského Spasitele, kostelem svatého Václava a Ostravským muzeem, jehož expozice nám přiblížila historii Ostravy.
Jak vypadá práce archivářů? Žáci 5. A zjišťovali v Archivu města Ostravy.
Čtvrtek 22. 9., ve třičtvrtě na sedm ráno nastupujeme do vlaku směr Brno, kam přijíždíme v devět hodin. O půl hodiny později nás šalina vyklopí na výstavišti. Náš cíl: Výstava Tutanchamon…
6. září 2022 se třídy 2.A a 2.B zúčastnily dějepisné exkurze v Archeoparku v Chotěbuzi-Podoboře.
Ve čtvrtek 2. června zavítal do naší školy lektor z Ústavu pro studium totalitních režimů v Praze Mgr. Pýcha, Ph.D., aby s našimi studenty 5. A, 7. a 4.A v rámci hodin dějepisu udělal workshop na téma „Historie, fotografie a média.“