Dějepis

  • Mgr. Eva Skotnicová, Ph.D.
  • Mgr. Petra Fialová
  • Mgr. Lenka Foltýnová Glacová
  • Mgr. Adéla Romanowská
  • Mgr. Adam Zaduban

Charakteristika předmětu

Dějepis zprostředkovává žákům základní poznatky o vývoji a činnosti člověka a lidské společnosti v minulosti. Hlavním cílem tohoto předmětu je vytvořit historické vědomí jedince, jeho schopnost chápat historickou kontinuitu a nutnost předávání historických zkušeností. Důraz je kladen na poznávání jevů a dějů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj světa a lidské společnosti a promítají se do naší současnosti. Dějiny našeho národa a státu jsou vyučovány především v kontextu s dějinami Evropy, do výuky jsou však samozřejmě zařazeny i důležité události dějin světových. Obecné historické problémy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionu i dějin místních. Podstatou je rozvíjet u žáků takové časové a prostorové představy i empatie, které jim umožní proniknout k pochopení historických jevů a dějů. Žáci jsou vedeni k poznání, že znalost minulosti jim umožní snadnější orientaci v současném společenském dění, poznávají kulturně-historický odkaz národních dějin i dějin jiných národů. Svým charakterem je dějepis předmět vzdělávající žáky i v oblasti environmentální, v multikulturalitě, přispívá k jeho výchově jako demokratického občana, v osobnostní a sociální výchově, zprostředkovává mu základní zkušenosti v oblasti mediální. Žáci jsou vedeni k poznání, že historie není jen uzavřenou minulostí ani shlukem faktů a definitivních závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti. Významnou roli má rovněž při výchově k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Předmět dějepis je zařazen do všech ročníků nižšího stupně osmiletého gymnázia jako samostatný předmět s dotací 2 hodiny týdně, na vyšším stupni s dotací 2 hodiny týdně v kvintě a sextě, v septimě pak 3 hodiny. V septimě si mohou studenti volit Seminář k moderním dějinám a v oktávě pak Dějepisný seminář.

„Péče o tělo a duši: Když historie léčila i naše nervy!“

Dne 27. listopadu 2024 jsme uspořádali školní kolo Dějepisné olympiády. Letos se soutěžní tematika zaměřila na historické období od 18. do začátku 20. století – „Ve středu zájmu člověk aneb Péče o duši a tělo od osvícenství po španělskou chřipku (1740–1920)“. Tato široká časová perioda umožnila studentům prozkoumat, jak se v tomto období vyvíjela péče […]

Literární cena Waltera Sernera

V pondělí 4. listopadu 2024 se v pražském divadle Café Royal konalo slavnostní vyhlášení výsledků prvního ročníku Literární ceny Waltera Sernera, pořádané Ústavem pro studium totalitních režimů.

Lágry, vězni a jejich rodiny aneb Světlé zítřky komunistické utopie

O odpornostech komunistického režimu v Československu už toho bylo sepsáno a natočeno mnoho. Každý by měl mít aspoň hrubou představu o této temné stránce minulosti naší země. Vláda jedné strany, cenzura, hranice zapečetěné ostnatým drátem. Desetitisíce lidí v lágrech.

Nikdo by neměl být zapomenut aneb příběh Wintonova dítěte ze Slezska

Už před devátou hodinou ve čtvrtek 12. září bylo možné pozorovat, jak do industriálního prostředí Dolních Vítkovic směřují zástupy středoškoláků z různých míst Moravskoslezského kraje. Naše kvarty a sexty se k nim přidaly a v zaplněném Gongu nejprve zhlédly Jeden život, životopisný film o siru Nicolasi Wintonovi.

Beseda s pamětníkem

Studenti Dějepisného semináře se v pátek 6. září seznámili s osudem pamětníka Jiřího Bartečka v kině Luna, kde se zúčastnili besedy a poté projekce krátkého dokumentu.

Kvarta A v Hrabyni

Dne 16. 5. jsme navštívili Národní památník II. světové války v Hrabyni.