Beseda o energetice
Dne 9. 9. 2024 se obě kvarty zúčastnily besedy o energetice.
Předmět Fyzika je vyučován ve všech ročnících osmiletého gymnázia jako samosatný předmět. V primě, v kvartě a v kvintě jsou součástí výuky cvičení z fyziky, která jsou vyučována v nově vybavené laboratoři přírodovědných předmětů. Žáci v nich mají možnost realizovat laboratorní měření s využitím moderních měřicích prostředků, případně se věnovat hlubšímu pochopení a procvičení látky probírané v hodinách.
Cílem výuky fyziky je poznávání fyzikálních jevů a zákonitostí, hledání jejich vzájemných souvislostí, zkoumání příčin přírodních procesů a vztahů mezi nimi a osvojení si základní fyzikální terminologie. Výuka fyziky vede žáky k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy, k formulování, posuzování a ověřování hypotéz, podporuje jejich kritické myšlení, logické uvažování a vstřícnost k alternativním názorům a novým poznatkům.
V posledních třech ročnících studia je žákům, kteří projevují zvýšený zájem o studium fyziky, nabízen volitelný předmět Fyzikální seminář. V rámci výuky semináře mají žáci možnost hlouběji poznat vybrané partie fyziky a jejich vzájemnou provázanost, prohloubit si a procvičit své praktické dovednosti a v neposlední řadě jej v závěrečném ročníku studia využít při systematizaci, opakování a prohloubení učiva fyziky v rámci přípravy na maturitní zkoušku a na své další studium na vysokých školách přírodovědného nebo technického směru.
Matematicko-fyzikální seminář septima, oktáva
Cílem předmětu je rozvíjet, doplnit a systematizovat poznatky ze středoškolské fyziky s ohledem na využití pokročilejšího matematického aparátu ve fyzice:
– Funkce, výrazy, rovnice (F)
– Goniometrie (G)
– Vektorová algebra (V)
– Diferenciální počet (D)
– Integrální počet (I)
– Statistika (S)
– Komplexní čísla (K)
V předmětu je prohlubováno učivo tematických celků fyziky:
– Klasická mechanika hmotného bodu (F, G, V, D)
– Klasická mechanika tuhého tělesa a tekutin (F, V, D, I)
– Mechanické kmitání a vlnění (F, G, V, D, K)
– Energie, síly a silová pole ve fyzice (F, G, V, D, I)
– Struktura a vlastnosti plynů (F, D, I, S)
– Elektromagnetické jevy, kmitání a vlnění (F, G, D, K)
– Optické jevy (F, G, D, I)
– Speciální teorie relativity (F, V, D, K)
– Základy kvantové mechaniky (F, G, V, D, I, K)
– Fyzika elementárních částic (F, D, I, S)
Během školního roku budou probírány minimálně čtyři z výše uvedených tematických celků.
Důraz je kladen na pochopení vzájemných souvislostí a provázanosti matematiky s popisem fyzikálních jevů a zákonů, na uplatnění pokročilejšího matematického aparátu při popisu fyzikálních jevů a při řešení fyzikálních úloh a problémů.
Žáci si uvědomí důležitost matematického aparátu při popisu jevů v jednotlivých oblastech fyziky, provázanost historického vývoje fyziky a matematiky a budou seznámeni s aktuálními trendy a oblastmi výzkumu moderní fyziky.
Dne 9. 9. 2024 se obě kvarty zúčastnily besedy o energetice.
Záře obrazovek, pohybující se roboti, šustění papírů s nákresy – kvintáni strávili čtvrteční dopoledne na Vysoké škole báňské a rozhodně to nebyl nudný den plný teorie.
Konec školního roku 2023-24 (a první den prázdnin) strávilo 18 žáků ze sext a septim na poznávacím zájezdu do Švýcarska. Program zájezdu zajišťovalo hlučínské Gymnázium J. Kainara, ke kterému se naše skupina studentů přidala.
Gymnázium Ostrava-Zábřeh se každoročně zapojuje do řešení Astronomické olympiády, a našim žákům se navíc daří navazovat na úspěchy svých předchůdců, dnes již absolventů.
V tomto kalendářním roce absolvuji stáž na Astronomickém ústavu Akademie věd ČR, během níž zkoumáme meteory a jejich trasy v atmosféře Země.
V letošním školním roce se do krajského kola Fyzikální olympiády probojovalo celkem 10 žáků našeho gymnázia.
Žáci našeho gymnázia se nedávno zapojili do soutěže, kde nerozhodovala pouze teorie, ale hlavně praktické dovednosti a schopnosti představit své vědecké pokusy. Soutěž „Zlepši si techniku“ přinesla do školního prostředí nejen vzrušení, ale i možnost ukázat, co všichni tito mladí badatelé dokážou.
V jarních měsících proběhlo krajské kolo Astronomické olympiády, kterého se zúčastnilo celkem 35 žáků naší školy ve čtyřech věkových kategoriích.
Dne 27. března se šestice žáků sext zúčastnila každoroční akce International Masterclasses, kterou pořádá Slezská univerzita v Opavě ve spolupráci s CERNem a dalšími školami z celého světa.
Ve dnech 15.-16. 2. 2024 jsme měli možnost zúčastnit se největší studentské konference v ČR – CzechHopes v Brně.
V pátek 19. 1. se v Olomouci konal již 21. ročník Olomouckého fyzikálního kaleidoskopu.
Dne 10. 1. 2024 jsme měli možnost zúčastnit se v Praze akce Den lékařským fyzikem.
V tomto týdnu skončilo na všech základních a středních školách školní kolo Astronomické olympiády. Letošního 21. ročníku se zúčastnilo 6 932 žáků z celé ČR.
Dne 19. 12. 2023 se tři studentky kvarty B zúčastnily celostátního kola soutěže Co víš o energetice, které se letos uskutečnilo v Českých Budějovicích.
Pokud někoho překvapí nadpis, vězte, že právě takto se celá akce nazývá – TGIAF (Thanks God It´s Astrophysical Friday). Letošní předvánoční termín byl zaměřen na kvantovou mechaniku, ale nejen o ní nám mnoho pověděli během tří přednášek bratři Blaschke. Dozvěděli jsme se například historii imaginární jednotky, matematických duelech, divokých kvantových experimentech nebo zařízeních na simulaci […]