Fyzika

  • Mgr. Petr Říman
  • Mgr. Lenka Plachtová
  • Mgr. Vít Schindler
  • Mgr. Jan Zehnal

Charakteristika předmětu

Předmět Fyzika je vyučován ve všech ročnících osmiletého gymnázia jako samostatný předmět. V primě, v kvartě a v kvintě jsou součástí výuky cvičení z fyziky, která jsou vyučována v nově vybavené laboratoři přírodovědných předmětů. Žáci v nich mají možnost realizovat laboratorní měření s využitím moderních měřicích prostředků, případně se věnovat hlubšímu pochopení a procvičení látky probírané v hodinách.
Cílem výuky fyziky je poznávání fyzikálních jevů a zákonitostí, hledání jejich vzájemných souvislostí, zkoumání příčin přírodních procesů a vztahů mezi nimi a osvojení si základní fyzikální terminologie. Výuka fyziky vede žáky k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy, k formulování, posuzování a ověřování hypotéz, podporuje jejich kritické myšlení, logické uvažování a vstřícnost k alternativním názorům a novým poznatkům.
V posledních třech ročnících studia je žákům, kteří projevují zvýšený zájem o studium fyziky, nabízen volitelný předmět Fyzikální seminář. V rámci výuky semináře mají žáci možnost hlouběji poznat vybrané partie fyziky a jejich vzájemnou provázanost, prohloubit si a procvičit své praktické dovednosti a v neposlední řadě jej v závěrečném ročníku studia využít při systematizaci, opakování a prohloubení učiva fyziky v rámci přípravy na maturitní zkoušku a na své další studium na vysokých školách přírodovědného nebo technického směru.

Matematicko-fyzikální seminář (septima, oktáva)

Cílem předmětu je rozvíjet, doplnit a systematizovat poznatky ze středoškolské fyziky s ohledem na využití pokročilejšího matematického aparátu ve fyzice.
Důraz je kladen na pochopení vzájemných souvislostí a provázanosti matematiky s popisem fyzikálních jevů a zákonů, na uplatnění pokročilejšího matematického aparátu při popisu fyzikálních jevů a při řešení fyzikálních úloh a problémů.
Žáci si uvědomí důležitost matematického aparátu při popisu jevů v jednotlivých oblastech fyziky, provázanost historického vývoje fyziky a matematiky a budou seznámeni s aktuálními trendy a oblastmi výzkumu moderní fyziky.

Školní kolo Astronomické olympiády

Rok s rokem se sešel a žáci naší školy již opět mají k dispozici výsledky školního kola nejnáročnější přírodovědné soutěže – Astronomické olympiády.

Fyzikální náboj 2024

Poslední velkou akcí organizovanou sekcí fyziky v roce 2024 byla mezinárodní soutěž Fyzikální náboj.

TGIAF: Astrofyzikální pátek

Proč by si fyzikové měli vynahradit zvláštní den? Protože existuje Astrofyzikální pátek – akce, kdy geometrie otevírá brány vesmíru, černé díry se stávají výzvou pro programátory a paradox času se zdá být jen začátkem něčeho mnohem záhadnějšího.

Fyzikální Náboj 2024

Už se stalo tradicí, že v polovině listopadu organizujeme mezinárodní týmovou soutěž Fyzikální náboj ve spolupráci s MFF UK v Praze – letos v pátek 15. listopadu 2024.

Výprava za astronomií do Nepálu

Per aspera ad astra, tedy Přes překážky ke hvězdám. Těmito slovy by se dal popsat úspěch Marie Hrubé, studentky našeho gymnázia, na Mezinárodní astronomické olympiádě v jihoasijském Nepálu.

Festival Art & Science

Záře obrazovek, pohybující se roboti, šustění papírů s nákresy – kvintáni strávili čtvrteční dopoledne na Vysoké škole báňské a rozhodně to nebyl nudný den plný teorie.

Cern 2024

Konec školního roku 2023-24 (a první den prázdnin) strávilo 18 žáků ze sext a septim na poznávacím zájezdu do Švýcarska. Program zájezdu zajišťovalo hlučínské Gymnázium J. Kainara, ke kterému se naše skupina studentů přidala.

Astronomická stáž

V tomto kalendářním roce absolvuji stáž na Astronomickém ústavu Akademie věd ČR, během níž zkoumáme meteory a jejich trasy v atmosféře Země.