Matematika

  • Mgr. Helena Kratochvilová
  • Mgr. Veronika Bartoňková
  • Mgr. Věra Gajdečková
  • RNDr. Jiří Chmela
  • Mgr. Petr Říman
  • Bc. Alexandr Termer
  • Mgr. Alexandra Uhrová
  • Mgr. Jan Zehnal

Charakteristika předmětu

Matematika rozvíjí a prohlubuje pochopení kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa, rozvíjí abstraktní a analytické myšlení, logické usuzování, učí srozumitelné a věcné argumentaci.

Při výuce matematiky klademe zejména důraz na:

  1. porozumění různým typům matematického textu (symbolický, slovní, graf, tabulka, obrázek) a jeho aktivní používání a dotváření prostřednictvím matematického jazyka,
  2. schopnost získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti,
  3. zobecňování získaných zkušeností a objevování matematických zákonitostí,
  4. schopnost účinně pracovat s chybou jako důležitým nástrojem k poznávání a hlubšímu pochopení zkoumané problematiky,
  5. tvoření modelů, protipříkladů a s tím spojené dovednosti vhodně argumentovat k obhájení vlastní hypotézy,
  6. schopnost individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky
  7. na potřebu žáka opakovaně zažívat radost z úspěchu (např. úspěšně vyřešené úlohy), z pochopení nového pojmu, vztahu, matematické situace, čímž si vytváří důvěru ve vlastní schopnosti nejen matematické.

Ve všech ročnících využíváme moderní učebnice schválené MŠMT. Při výuce žáci i učitelé využívají také dostupné elektronické materiály, učebnice a vhodný matematický software.

Ve třídách nižšího gymnázia nabízíme výuku matematiky klasickými metodami nebo podle metody prof. M. Hejného (viz 12 klíčových principů | H-mat).

Matematicko-fyzikální seminář (septima, oktáva)

Cílem předmětu je rozvíjet, doplnit a systematizovat poznatky ze středoškolské fyziky s ohledem na využití pokročilejšího matematického aparátu ve fyzice.

Důraz je kladen na pochopení vzájemných souvislostí a provázanosti matematiky s popisem fyzikálních jevů a zákonů, na uplatnění pokročilejšího matematického aparátu při popisu fyzikálních jevů a při řešení fyzikálních úloh a problémů.

Žáci si uvědomí důležitost matematického aparátu při popisu jevů v jednotlivých oblastech fyziky, provázanost historického vývoje fyziky a matematiky a budou seznámeni s aktuálními trendy a oblastmi výzkumu moderní fyziky.

Volgiáda 2024

Dne 17. 12. 2024 se na našem gymnáziu konala matematická soutěž Volgiáda, určena 5. třídám ZŠ a finančně podporována statutárním městem Ostrava.

Hola, hola! Volgiáda volá!

Jsi žák páté třídy? Baví tě matematika a řešení spletitých příkladů? Znáš někoho jiného, kdo se taky zajímá o počítání? Jestli ano, rádi ti představíme soutěž jménem Volgiáda, která se bude konat 17. 12. 2024 od 9 do 12 hodin na Gymnáziu Ostrava-Zábřeh.

Volgiáda 2023

Dne 16. 11. 2023 jsme uspořádali matematickou soutěž pro žáky pátých tříd ZŠ – Volgiádu. 13 týmů z Ostravy a okolí se snažilo vyřešit 60 logických, těžkých a nevšedních úloh. Akce byla finančně podpořena statutárním městem Ostrava.

Soutěže na Volgogradské

Cílem projektu je uspořádat během roku 2023 čtyři soutěže z oblasti přírodních věd pro žáky základních a středních škol

Matematická olympiáda

Ve středu 12. 4. 2023 se konalo okresní kolo Matematické olympiády pro kategorie Z6, Z7 a Z8.

Volgiáda 2022

Dne 20. 12. 2022 se na gymnáziu Ostrava-Zábřeh konala matematická soutěž pro páté třídy ZŠ jménem Volgiáda.  13 týmů z Ostravy a jejího okolí se snažilo vyřešit 50 logických, těžkých a nevšedních úloh.

Volgiáda

V úterý 20. 12. 2022 pořádáme další ročník matematické soutěže Volgiáda. Soutěž je určena pro týmy čtyř páťáků z jedné základní školy.

Krajské kolo Logické olympiády

V pátek 4. 11. se v Ostravě v zasedacím sále Krajského úřadu MSK uskutečnilo krajské kolo Logické olympiády. Mezi šedesátku krajských finalistů postoupili i čtyři studenti našeho gymnázia.