Společenské vědy

  • Mgr. Markéta Skálová
  • Mgr. Marek Hýža
  • Mgr. Veronika Vydrová
  • PhDr. Pavel Masný, MBA

Charakteristika předmětu

VÝCHOVA K OBČANSTVÍ

Výchova k občanství je určena všem žákům nižšího gymnázia (prima až kvarta) a přináší informace z řady humanitních oborů, jakými jsou například sociologie, psychologie, ekonomie, právo nebo politologie. Obsah předmětu žáky seznamuje s důležitými společenskými jevy a procesy, které často sami znají z každodenního života a které se podílí na utváření společenského klimatu. Žáci jsou vedeni k tomu, aby prostřednictvím praktických příkladů pochopili, že lidský život probíhá ve společnosti druhých lidí, skupin a institucí a že společenské vlivy prostupují všechny sféry našeho života. Cílem předmětu je rozvíjet samostatné uvažování žáků a jejich schopnost orientovat se ve společenských situacích, do kterých se v budoucnu mohou dostat. Výuka probíhá v kmenových učebnách převážně formou diskuze, skupinové a samostatné práce. Předmět Výchova k občanství je úzce propojen s Etickou výchovou, se kterou se tematicky prolíná a doplňuje.

V hodinách pracujeme s učebnicemi Občanská výchova 6-9 nakladatelství FRAUS.

ETICKÁ VÝCHOVA

Předmět Etická výchova je doplňujícím vzdělávacím oborem určeným žákům tercie a kvarty, který se zaměřuje na systematické osvojování sociálních dovedností u žáků na základě zážitkové metody. Základním cílem je podněcovat žáky, aby si osvojili prosociální způsob chování, tj. chování vedoucí k pozitivním vztahům. Důraz je kladen na rozvíjení schopnosti žáků komunikovat, spolupracovat a poskytovat pomoc jiným osobám a skupinám bez očekávání vnější odměny nebo protislužby. Etická výchova je také velmi efektivní nástroj prevence proti šikaně a dalším sociálně patologickým jevům.

Výuka probíhá v dělených hodinách, které žákům nabízí větší prostor pro zapojení se do diskuzí a činností. Realizace výuky probíhá v učebně Etické výchovy, která umožňuje netradiční uspořádání prostoru tak, aby vyhovoval využívaným výukovým metodám. V Etické výchově se jedná především o metody běžné v zážitkové pedagogice, tedy o rozhovor a diskuzi, nejčastěji v kruhu, didaktické hry, řešení problémové situace, projekty atd.

V hodinách pracujeme s učebnicemi Etická výchova 8-9 a pracovními listy.

ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD

Předmět Základy společenských věd navazuje na Výchovu k občanství vyučovanou na nižším gymnáziu. Žáci jsou seznamováni se základními informacemi o nejdůležitějších tématech humanitních oborů v oblastech psychologie, sociologie, politologie, práva, ekonomie a filosofie.  Prostřednictvím výkladu, skupinového vyučování, diskuzí nebo práce s texty si žáci utváří realistický pohled na život a jsou vedeni k orientaci ve společenských jevech a procesech, se kterými se člověk v každodenním životě setkává. Žáci se učí kriticky reflektovat společenskou skutečnost a získané poznatky aplikovat v konkrétních životních situacích. Předmět Základy společenských věd je v septimě a oktávě rozšířen v rámci volitelných předmětů Společenskovědní seminář a Aplikovaná ekonomie.

APLIKOVANÁ EKONOMIE

Náplň volitelného předmětu Aplikovaná ekonomie umožňuje žákům dynamickým a netradičním způsobem seznámit se s finančním a ekonomickým řízením firmy. Dále si osobně vyzkoušet v průběhu jednoho školního roku start v podnikání od vlastního založení JA Studentské Firmy, přes její rozjezd, překonání počátečních obtížích v zahájení podnikání, dosažení rozvoje firmy a aktivity spojené s udržením firmy ve formě inovací až po její likvidaci (ukončení činnosti a sestavení výroční zprávy). Žáci zakládají reálnou společnost a prožijí s ní celý její životní cyklus, seznámí se s jejím chodem v různých fázích životního cyklu, s organizací a pravidly řízení.

Žáci mají příležitost prakticky si vyzkoušet různé firemní pozice, naučit se řídit porady, komunikovat na úrovni managementu firmy, ověřit si úskalí v interní komunikaci JA Studentské Firmy, seznámit se se zodpovědností pracovníků v rámci organizační struktury firmy, seznámit se s denním fungováním firmy, důležitostí vývoje nových produktů a služeb, orientace na klienty, řízení marketingové strategie.

Stěžejním cílem předmětu je pochopit fungování firmy, naučit se prakticky řešit firemní situace a využít těchto poznatků pro svou budoucí kariéru. V rámci výuky Aplikované ekonomie chceme poskytnout praktické znalosti podnikového života v tom smyslu, že je třeba si v denním finančním řízení řešit otázky kolik, kam, kdy a proč investovat. Neméně důležité je umět si správně říci o financování a požádat banku. Umět s ní jednat, dávat ji správné informace, které potřebuje.

Předmět chce předat informaci, že svět podnikání a financí má svá pravidla, zákonitosti, které je třeba dodržovat. Je třeba je vnímat v širších vazbách a souvislostech.

Výukou Aplikované ekonomie cíleně podporujeme přístup žáků k podnikavosti.

Studentská firma KeySelf boduje!

Již třetí rok mají na našem gymnáziu studenti septim možnost vybrat si volitelný předmět Aplikovaná ekonomie a zapojit se tak do vzdělávacího programu JA Studentská firma. A již potřetí slavíme úspěch v krajském kole soutěže JA Top Logo.

Díky, že můžem

V lednu 2025 se na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze uskutečnila Akademie Díky, že můžem, pořádaná stejnojmennou organizací. Cílem akce bylo přiblížit téma občanské společnosti studentům středních škol a gymnázií a inspirovat je k aktivnímu zapojení do veřejného dění.

Regionální konference Evropského mládežnického parlamentu (EYP)

Regionální konference Evropského mládežnického parlamentu (Regional Selection Council EYP) je třídenní akce, která se zaměřuje na rozvoj prezentačních a argumentačních schopností mladých lidí a prohloubení jejich znalostí o aktuálních otázkách evropské politiky.