Fyzika

  • Mgr. Petr Říman
  • Mgr. Lenka Plachtová
  • Mgr. Vít Schindler
  • Mgr. Jan Zehnal

Charakteristika předmětu

Předmět Fyzika je vyučován ve všech ročnících osmiletého gymnázia jako samostatný předmět. V primě, v kvartě a v kvintě jsou součástí výuky cvičení z fyziky, která jsou vyučována v nově vybavené laboratoři přírodovědných předmětů. Žáci v nich mají možnost realizovat laboratorní měření s využitím moderních měřicích prostředků, případně se věnovat hlubšímu pochopení a procvičení látky probírané v hodinách.
Cílem výuky fyziky je poznávání fyzikálních jevů a zákonitostí, hledání jejich vzájemných souvislostí, zkoumání příčin přírodních procesů a vztahů mezi nimi a osvojení si základní fyzikální terminologie. Výuka fyziky vede žáky k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy, k formulování, posuzování a ověřování hypotéz, podporuje jejich kritické myšlení, logické uvažování a vstřícnost k alternativním názorům a novým poznatkům.
V posledních třech ročnících studia je žákům, kteří projevují zvýšený zájem o studium fyziky, nabízen volitelný předmět Fyzikální seminář. V rámci výuky semináře mají žáci možnost hlouběji poznat vybrané partie fyziky a jejich vzájemnou provázanost, prohloubit si a procvičit své praktické dovednosti a v neposlední řadě jej v závěrečném ročníku studia využít při systematizaci, opakování a prohloubení učiva fyziky v rámci přípravy na maturitní zkoušku a na své další studium na vysokých školách přírodovědného nebo technického směru.

Matematicko-fyzikální seminář (septima, oktáva)

Cílem předmětu je rozvíjet, doplnit a systematizovat poznatky ze středoškolské fyziky s ohledem na využití pokročilejšího matematického aparátu ve fyzice.
Důraz je kladen na pochopení vzájemných souvislostí a provázanosti matematiky s popisem fyzikálních jevů a zákonů, na uplatnění pokročilejšího matematického aparátu při popisu fyzikálních jevů a při řešení fyzikálních úloh a problémů.
Žáci si uvědomí důležitost matematického aparátu při popisu jevů v jednotlivých oblastech fyziky, provázanost historického vývoje fyziky a matematiky a budou seznámeni s aktuálními trendy a oblastmi výzkumu moderní fyziky.

Energetická olympiáda 2025

Náš školní tým se zúčastnil Energetické olympiády 2025 – celostátní soutěže pro středoškoláky, kterou pořádá projekt Energetická gramotnost.

Art & Science

Jen pár dní po zahájení nového školního roku se žáci kvint zúčastnili festivalu Art & Science pořádaného VŠB.

Finále Astronomické olympiády 2025

Na 9. Mezinárodním workshopu v astronomii a astrofyzice, konaném 9. června 2025, naši žáci opět bojovali o postup do Mezinárodního kola Astronomické olympiády.

Staň se na den vědkyní

Dne 11. 2. 2025 se dvě studentky ze 6. B – Anna Vítková a Natálie Papoušková – zúčastnily akce „Staň se na den vědkyní“ na FJFI v Praze.

Školní kolo Astronomické olympiády

Rok s rokem se sešel a žáci naší školy již opět mají k dispozici výsledky školního kola nejnáročnější přírodovědné soutěže – Astronomické olympiády.

Fyzikální náboj 2024

Poslední velkou akcí organizovanou sekcí fyziky v roce 2024 byla mezinárodní soutěž Fyzikální náboj.

TGIAF: Astrofyzikální pátek

Proč by si fyzikové měli vynahradit zvláštní den? Protože existuje Astrofyzikální pátek – akce, kdy geometrie otevírá brány vesmíru, černé díry se stávají výzvou pro programátory a paradox času se zdá být jen začátkem něčeho mnohem záhadnějšího.